Header Ads

Header ADS

TATA LPO 1618 BUS INFORMATION(BANGLA&ENGLISH)


TATA LPO 1618 BUS INFORMATION(BANGLA&ENGLISH


টাটা মোটরস
ভারতীয় উপমহাদেশের সব চেয়ে বড় বাস ম্যানুফ্যাকচারিং প্রতিষ্ঠান এবং বিশ্বের প্রথম পাঁচটির মধ্যে একটি!
ভারতীয় উপমহাদেশের তাপমাত্রার সাথে খাপ খাওয়ানো ও যেকোনো রাস্তায় চলাচলের উপযোগী করে টাটা মোটরস তাদের গাড়ি প্রস্তুত করে। মোট কথা মানুষের মধ্যেকার দূরত্ব কমাতে টাটা মোটরসের অবদান অন্যতম।  সাম্প্রতিক অতীতে তারা দক্ষিণ কোরিয়ার "দাইয়ু মোটরস" এর সাথে জয়েন্ট ভেঞ্চারে কিছু পুরোনো মডেল কে নতুনত্বের ছোঁয়া দেয়! এতে করে সেগুলোর মান কয়েক ধাপ উন্নত হয়।
এদের মধ্যে উল্লেখ্য হলো এলপিও-১৬২৩, এলপিও-১৬১৮ প্লাটফর্মের বাস অন্যতম। বাংলাদেশে খুব সম্ভবত ৪ ইউনিট এলপিও-১৬২৩ রিয়ার ইঞ্জিন প্লাটফর্মের কোচ, যা নভোএয়ার-এর বিমানযাত্রী পরিবহনে নিয়োজিত।
অপর দিকে বাজেট ফ্রেন্ডলি এলপিও-১৬১৮ বেশ কড়া ভাবে জায়গা করে নিয়েছে।
প্রায় ১২মিটার লম্বা চ্যাসিস, পিছনে চারটি এয়ারব্যাগ সাসপেনশন, সাথে কামিন্স-টাটা জয়েন্ট ভেঞ্চারে বানানো ৫৮৮৩ সিসির টার্বোচার্জড ২৪ ভাল্ব সম্বলিত ৬ সিলিন্ডারের ডিজেল ইঞ্জিন, এবিএস ব্রেকিং সিস্টেম আর ভয়েথ রিটার্ডারের চমৎকার এক কম্বিনেশন!!
৬+১ স্পিডের জি-৭৫০ সিরিজ অভারড্রাইভ ট্রান্সমিশন এই ৫৮৮৩ সিসি ইঞ্জিনের ১৮০ হর্স পাওয়ার ও ৭০০ নিউটন মিটারের টর্ক কে এত স্মুথ ভাবে অপারেট করে, যে এতে রেডি পিকআপ তুলোনামূলক বেশি স্মুথ এবং ভাইব্রেশন ও কম!
বিএস-৩ বা ইউরো-৩ ইমিশন স্টান্ডার্ড হওয়ায় এর কার্বন ডাই অক্সাইড নিঃসরণ এর পরিমাণ কম এবং মাইলেজ ও কিছুটা বেশি! প্রতি লিটার ডিজেলে প্রায় ৪ থেকে ৪.৫ কিমি মাইলেজ পাওয়া যায়!



Tata LPO 1618(English)::Tata Motors

 The largest bus manufacturing company in the Indian subcontinent and one of the world's top five!

 Tata Motors makes their cars ready for adaptation to the Indian subcontinent and to any street movement.  Tata Motors's contribution to reduce the distance between people is one of the key.  In the recent past, they have been exposed to some old models in South Korea's "Duyu Motors" with Joint Venture!  By doing so, their values ​​have improved a few steps.

 Among them, the LPO-1623, the LPO-1618 platform is one of the buses.  In Bangladesh, the 4-unit LPO-1623 Rear Engine Platform Coach, which is engaged in navigational transport of Navoir.
 On the other hand, the budget friendly LPO-1618 has made it quite strictly.
 Around 12 meter long chassis, four air suspension in the back, with a 5883 cc turbocharged 24 valve made of 6-cylinder diesel engine, ABS breaking system, and a wonderful combination of sound renderers, made in Cummins-Tata Joint Venture !!

 6 + 1 Speed ​​G-750 Series Overdrive Transmission This is the 5883 CC engine with 180 horse power and 700 newton meter torque operated so smoothly, that the ready pickup is relatively smoother and less vibration and less!

 Because of BS-3 or Euro-3 emission standard, its carbon dioxide emissions are less and mileage and some more!  About 4 to 4.5 km mileage is available per liter of diesel!



Tata LPO 1618/62
Key To Specs:
CUMMINS ISBe 5.9, 180 HP, Water cooled, Turbocharged Diesel Engine, 5883cc Engine
Power 134 kW @ 2500 r/min
Torque 700 Nm at 1200-1600 r/min
Clutch 380 mm; Hydraulic, Spicer Pull Type, Dry Single Plate
Transmission G-750; 6 Forward 1 Reverse (Overdrive Option)
Rear Axle Single Reduction, Hypoid Gears, Fully Floating Axle Shafts – RA109 RR
Frame Ladder Type Heavy Duty Frame with Rivetted/ Bolted Cross Members
Steering Integral Hydraulic Power Steering
Brakes  2 x 12 V, 150 Ah, Alternator Capacity : 90 A
Brakes  New Generation Modified Ngt Brakes Dual Circuit, Full Air S-Cam Brake System with Eeb Fitment
Tyres 295 / 80 R-22.5 16 PR
Fuel Tank 350 l (Round)
Rear Axle Ratio 41/7
GVW 16,200 kg
Front Overhang 2250 mm
Rear Overhang 3400 mm
Overall Length 11850 mm
Maximum Width 2580 mm
Turning Circle Diameter 2366 l mm
Maximum Speed 80 km/h (with Speed Limiting Device)
LPO 1618 Variants: LPO 1618/58 ; LPO 1618/62 ; LPO 1618/ 62 ; LPO 1618/ 62
Wheelbase 5800mm or 6200mm
Retarder: Yes
Direct Drive AC: Yes
Suspension Front – Weveller
Rear – Pneumatic

No comments

Theme images by Leontura. Powered by Blogger.